اندَر زِنامه

بیرون و درون هر کدام می‌تواند مجرایی برای انتقال باشد.

اندَر زِنامه

بیرون و درون هر کدام می‌تواند مجرایی برای انتقال باشد.

حرف‌ها گاهی از درون به بیرون و گاهی از بیرون به درون منتقل می شود.
«اندَر» و «زِ» هر کدام مصداقی برای این امر اند.

دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

آخری‌ها

کریسمس و نوروز حقیقی یا تحریف شده؟

دوشنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۰، ۰۷:۵۵ ق.ظ
به نظرم آمد برای این یادداشت در مورد تفاوت‌های کریسمس و نوروز بنویسم. اما بعد از مدتی فکر کردم خوب است که به جای پرداختن به تفاوت‌های این دو مراسم، که هر احتمالا هر دوی آن‌ها مراسم آغاز سال نو و جدید است، به یکی از علت‌های مهجور ماندن، عید نوروز باستانی در مقایسه با کریسمس اشاره داشته باشم. نکته‌ی مهم و قابل توجه: این یادداشت توسط یک منتقد حرفه‌ای، فیلم‌بین و کارشناس پر تجربه نوشته نشده است؛ و پیشاپیش هرگونه نقد وارده به این یادداشت، از طرف اهل فن را پذیرایم. برای ما ایرانی‌ها و تقریبا همه‌ی آن‌هایی که در خارج از ایران زندگی می‌کنند، تفاوت کریسمس و نوروز تنها در فیلم‌ها و شاید داستان‌ها و رمان‌ها قابل درک باشد. به نظرم بی‌راه نیست اگر بگویم، عید باستانی و پرمعنای ما در عرصه‌های بین‌المللی در سایه زرق و برق تبلیغات کریسمس گم شده است. شاید یک بخش یا بهتر بگویم، بخش اصلی این جریان و اشکال متوجه کارگردان‌ها و نویسنده‌های ایرانی باشد. چون این دوگروه ابزارها و توانایی‌هایی دارند که می‌توان ناشر و مروج رسم و رسومات دینی و ملی ما باشند. عملا نمی‌توان از کارگردان‌ها و نویسنده‌هایی که خارج از این دیار زندگی می‌کنند، توقع داشت که این آداب و رسوم را بدانند یا این‌که اصلا علاقه و تمایلی به ساخت فیلم و یا نوشتن داستانی با چنین موضوعی داشته باشند. با این وضع و در این بین کمتر کارگردان و نویسنده‌ی ایرانی‌ی داریم که به سراغ موضوعی این چنین ناب و زیبا برود و آن را موضوع اصلی داستان و فیلم خود قرار دهد. دروغ و گزافه نیست که ما کریسمس را از فیلم‌هایی که در باب آن ساخته شده می‌شناسیم و بیشتر از زیبایی مفهوم، تنوع رنگ‌ها و آداب برگزاری این عید محو فضایی می‌شویم که به همراه خود می‌آورد و در حقیقت نماد شادی، زیبایی و خوشی است، و اصلا درباره این رسوم‌ها و سوابق آن هیچ‌گونه اطلاعی نداریم. این مسئله دور از ذهن نیست که در این بین کارگردان‌ها و فیلم‌نامه نویس‌ها می‌توانند علاوه بر رسوم‌ها و اعتقادات اصلی و واقعی، سلایق شخصی و القائات دیگر خود را در این حوزه به خورد مخاطب بدهند. یعنی این‌که ما به طور ناخواسته و نادانسته در جریان یک مسئله‌ی خیالی و ساخته‌ی ذهن کارگردان قرار بگیریم. این مسئله را هم می‌توان در مورد عید نوروز و باستانی خودمان هم مورد توجه قرار داد، که اگر رسوم و دقت‌هایی که بعضا توجیه علمی و مذهبی دارند آن‌طور که باید منتقل نشوند، دست‌خوش تحریف و تغییر می‌شوند. در این‌جا می‌توان به دو مسئله‌ی اصلی فکر کرد یکی این‌که وظیفه‌ی نشر و صدور رسومات بر عهده‌ی ما و هرکسی‌ست که با ابزار و توانایی‌هایش باید این کار را انجام دهد و در وهله‌ی دوم باید این موضوع را شناخت و بسیار به آن توجه کرد، تا ناخواسته دست‌خوش سلیقه‌ی خودمان نشود و ما هم باید برای صدور این رسم، (حتی اگر در جهت آشنایی دیگران باشد) به اصول توجه کرده و مانع از تحریف آن شویم.
۹۰/۰۱/۱۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
سید مجتبی مومنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی