اندَر زِنامه

بیرون و درون هر کدام می‌تواند مجرایی برای انتقال باشد.

اندَر زِنامه

بیرون و درون هر کدام می‌تواند مجرایی برای انتقال باشد.

حرف‌ها گاهی از درون به بیرون و گاهی از بیرون به درون منتقل می شود.
«اندَر» و «زِ» هر کدام مصداقی برای این امر اند.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

آخری‌ها

پیام‌بر کوچک، شمشیر دولبه

دوشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۱، ۰۹:۱۶ ب.ظ
در مورد پیامک و افتتاح سرویس‌های آن روایت‌های متفاوتی وجود دارد، که قطعا در این یادداشت نمی‌خواهیم به همه‌ی آن بپردازیم. ظاهرا در سال 81 یک شرکت چینی در مناقصه‌ای جهت نصب و راه‌اندازی تجهیزات مربوط به پیامک وارد ایران می‌شود. این سرویس به سرعت جای خود را در بین کاربران پیدا می‌کند. به گفته‌ی برخی از آمارها بعد از حدود 4 سال روزانه حدود 20 میلیون پیامک در بین کاربران رد و بدل می‌شده است.  از جمله خصوصیت‌هایی که ماه رمضان به طور خاص بر روی پیامک دارد دو وجهی بودن آن‌هاست. پیامک‌هایی که می‌توانند طنز یا کاملا جدی باشند. مثلا پیامک‌هایی که در مورد حلول ماه است و با عنوان یوم‌الشک در بین کاربران منتشر می‌شود یا پیامک‌هایی که مخصوص سحر و افطار است و افق‌های مختلف را دست‌مایه‌ی طنز قرار می‌دهد. این خصوصیت از جمله خصوصیت‌هایی‌ست که در مورد دیگر زمان‌ها کمتر اتفاق می‌افتد.  ..................................... پ.ن1) ماه رمضان ماه خاصی است، آن هم در همه حوزه‌ها حتی پیامک پ.ن2) این مطلب به سفارش دبیر پرونده رسانه رمضان نوشته شد ولی خوش‌شان نیامد، گذاشتم برای خودم بماند.  (متن کامل در ادامه مطلب موجود است.) پ.ن3) امتحانات روز به روز سخت‌تر می‌شود.  پیام‌بر کوچک، شمشیر دولبه موبایل در ایران تلفن همراه (موبایل) در ابتدای دهه‌ی هفتاد، وارد کشور شد. در ابتدای حضور این تکنولوژی استقبال چندانی از آن بعمل نیامد و در مجموع 10000 خط تلفن طی دو سال یعنی از سال 1372 تا 1374 به زحمت بین کاربران توزیع گردید. شاید عدم استقبال از این پدیده در کشور را بتوان به عدم اطلاع مردم از این وسیله دانست. بعد از این‌که این وسیله‌ی ارتباطی در دو سال اول برخی قابلیت‌ها و خواص خود را نشان داد در سال 74 تعداد متقاضیان تلفن همراه به دو برابر رسید. این عرضه و تقاضا رابطه‌ی مستقیم و صعودی خود را ادامه داد تا این‌که به گفته‌ی برخی از آمارها در سال 1390 نفوذ این پدیده در خانواده‌ها را صد درصدی دانستند، یعنی همه‌ی اعضای خانواده از این سیستم استفاده می‌کنند. پیامک در ایران در مورد پیامک و افتتاح سرویس‌های آن روایت‌های متفاوتی وجود دارد، که قطعا در این یادداشت نمی‌خواهیم به همه‌ی آن بپردازیم. ظاهرا در سال 81 یک شرکت چینی در مناقصه‌ای جهت نصب و راه‌اندازی تجهیزات مربوط به پیامک وارد ایران می‌شود. این سرویس به سرعت جای خود را در بین کاربران پیدا می‌کند. به گفته‌ی برخی از آمارها بعد از حدود 4 سال روزانه حدود 20 میلیون پیامک در بین کاربران رد و بدل می‌شده است. رسانه‌ی دو وجهی رمضان با این حجم ارتباطی که در بین کاربران وجود دارد می‌توان به ارزش چنین پدیده‌ای به عنوان رسانه‌ای قوی و تاثیرگذار نگاه کرد. رسانه‌ای که الان علاوه بر کاربردهای خانوادگی و دوستانه ابزاری برای تبلیغ و به نوعی رسانه‌ی تبلیغی شده‌است. البته این تنها یکی از کاربردهای این رسانه است و اموری که با این تکنولوژی قابل انجام است، دسته‌بندی‌های فراوانی دارد.  در ایام مختلف سال این رسانه نقش خود را در جایگاه‌های مختلف به خوبی ایفا می‌کند. ماه رمضان یکی از همین زمان‌هاست. پیامک‌های این ماه حال و هوای خود را داند. در نگاه کلی می‌توان با معیار زمان پیامک‌های این ماه را به چند دسته تقسیم کرد: پیامک‌های حلول ماه، پیامک‌های سحر و افطار، پیامک‌های شب‌های قدر و شهادت حضرت امیر(ع) و در آخر پیامک‌های عید فطر. از جمله خصوصیت‌هایی که ماه رمضان به طور خاص بر روی پیامک دارد دو وجهی بودن آن‌هاست. پیامک‌هایی که می‌توانند طنز یا کاملا جدی باشند. مثلا پیامک‌هایی که در مورد حلول ماه است و با عنوان یوم‌الشک در بین کاربران منتشر می‌شود یا پیامک‌هایی که مخصوص سحر و افطار است و افق‌های مختلف را دست‌مایه‌ی طنز قرار می‌دهد. این خصوصیت از جمله خصوصیت‌هایی‌ست که در مورد دیگر زمان‌ها کمتر اتفاق می‌افتد. رفت و آمد پیامک‌ها در شب و روز حلول ماه و شب عید فطر به بیشترین حجم خود می‌رسد. برای مثال فقط در سال گذشته در حدود 40 میلیون پیامک در ماه رمضان در بین کاربران رد و بدل شده بود.
۹۱/۰۵/۰۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
سید مجتبی مومنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی