اندَر زِنامه

بیرون و درون هر کدام می‌تواند مجرایی برای انتقال باشد.

اندَر زِنامه

بیرون و درون هر کدام می‌تواند مجرایی برای انتقال باشد.

حرف‌ها گاهی از درون به بیرون و گاهی از بیرون به درون منتقل می شود.
«اندَر» و «زِ» هر کدام مصداقی برای این امر اند.

آخری‌ها

شب پنجم

سه شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۱، ۰۵:۲۷ ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم لِإِیلَافِ قُرَیْشٍ (1) إِیلَافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَاء وَالصَّیْفِ (2) فَلْیَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَیْتِ (3) الَّذِی أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَآمَنَهُم مِّنْ خَوْفٍ (4)   احکام: بازی با ورق‌هایی که عرفا آلات قمار محسوب می‌شوند، مطلقا جایز نیست. اما بازی با ورق‌هایی که عرفا آلت قمار محسوب نمی‌سوند، بدون شرط‌بندی اشکالی ندارد. (این حکم از اجوبه‌الاستفتائات آیت‌ا... خامنه‌ای است.)   استفتاء: شوخى‌کردن با نامحرم چه حکمى دارد؟ همه‌ی مراجع: اگر با قصد لذت (جنسى) باشد و یا بترسد که به گناه بیفتد، جایز نیست. همان، م‏31 و 39؛ آیت‌ا... فاضل، جامع‏المسائل، ج‏1، س‏1720 و آیت‌ا... خامنه‏اى، استفتاء، س 782.)  منبر: بسم‌الله الرحمن الرحیم عدالت و پرداختن به آن یکی از موضوعات مهم در جامعه‌ی اسلامی است، به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت و ضرورت پرداختن به این موضوع، لازم باشد به ابعاد مختلف آن و نمونه‌هایی از آن در تاریخ و حکومت اسلامی پرداخته شود. متاسفانه امروز عده‌ای از دولتمردان و مسئولین اجرایی کشور با دست مایه قرار دادن این مفهوم تنها به عنوان یک کلمه‌ی راه باز کن و بدون توجه به اصل مفهوم و محتوای آن، دانسته یا از روی جهل این مفهوم را دست‌خوش سلیقه‌ی خود قرار داده‌اند. امشب تنها به مفهوم این کلمه اشاره می‌کنیم، عدالت به معنی حقیقی کلمه، یعنی هر چیزی در جای خود قرار گیرد؛ بنابراین، هرگونه افراط یا تفریط، تجاوز از قانون عدالت است. در نتیجه در امور اجتماعی، تجاوز به حقوق دیگران بر خلاف اصل عدالت است. این‌که در کشور عده‌ای بتوانند وام‌های چند صد میلیونی(برای امور شخصی نه تولیدی و عمرانی) با سودی ناچیز و بدون دردسر بگیرند و عده‌ای دیگر برای یک وام چند میلیونی با سود بالا و درد سرهای زیاد مواجه شوند را می‌توان یکی از مصادیق نا عدالتی دانست. نکته‌ی آخر: امیرمؤمنان علی (ع) در مورد این مفهوم می‌فرمایند: «ان العدل میزان الله الذی وضعه للخلق و نصبه لاقامة الحق» (غرر الحکم، میزان الحکمة، ج 6، ص 78 و 80) عدالت، ترازوی سنجش خدا است، خداوند آن را برای (حفظ حقوق) انسان‌ها قرار داده و آن را برای اجرای حق و برقراری آن نصب کرده‌است. و صلی‌ا... علی محمد و آل محمد خداوندا مفعوم عدالت حقیقی را به ما بچشان  روضه: وقتی از پدر یا مادر هایی که چند فرزند دارند، بپرسید: کدام یک از بچه‌ها را دوست دارید، معمولا جواب درستی نمی‌دهند و می‌گویند: هر گلی یک بوی دارد و همه خوبند و .... . اما عمیشه عاملی برای تمایز هست. در بین خواهرزاده‌ها و برادر زاده‌ها هم همین‌طور. یکی باهوش‌تر است. یکی با ادب‌تر است، یکی زیبایی ظاهری دارد، یکی دل‌نشین تر است. بعضی از این برادر یا خواهر زاده‌ها هم به دلیل شباهت ظاهری به برادر یا خواهری که در قید حیات نیست، عزیزترند. حسابش را بکنید. برادر زاده‌ای که شبیه برادر است، آن‌قدر معرفت دارد که می‌فهمد شهادت در رکاب امام زمان(ع) چه مرتبه و درجه‌ای دارد، در عین حال آنقدر کوچک اندام است که لباس رزم به تنش نمی‌خورد.... چنین در دانه‌ای که به شهادت برسد، چه بلایی بر سر خانواده می‌آید... و سیعلم الذین ظلموا، أیَّ منقلبٍ ینقلبون خدایا به آبروی قاسم‌ابن‌الحسن(ع) نوجوانان ما را در صراط مستقیم قرار بده. خدایا به معرفت قاسم‌ابن‌الحسن، به همه‌ی ما معرفت شناخت و در رکاب امام زمان(عج) بودن را عطا بفرما. پ.ن۱) منبر و روضه حضرت قاسم به عنوان منبر مکمل (حجم جمعا حدود یک مگا‌بایت) پ.ن۲) سینه‌زنی مکمل (حجم حدود ۱ مگابایت) پ.ن۳) اگر از این مراسم بهره بردید، در پیوند روزانه، پس نویس وبلاگ یا هر جای دیگر مراسم هیئت را اعلام کنید. پ.ن ۴)  در صورتی که فایل صوتی یا متنی خوب مناسب هیئت داشتید، ما را بی‌بهره نگذارید. پ.ن۵) برای ختم قرآن هم به مدد صاحب این روزها و همکاری یکی از دوستان ثبت نام کنید.
۹۱/۰۸/۳۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
سید مجتبی مومنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی