اندَر زِنامه

بیرون و درون هر کدام می‌تواند مجرایی برای انتقال باشد.

اندَر زِنامه

بیرون و درون هر کدام می‌تواند مجرایی برای انتقال باشد.

حرف‌ها گاهی از درون به بیرون و گاهی از بیرون به درون منتقل می شود.
«اندَر» و «زِ» هر کدام مصداقی برای این امر اند.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

آخری‌ها

فریاد کم بودهای یک من حقیقی

سه شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۰۸ ق.ظ

انسان نمی‌تواند تنها باشد و به قولی تنها زندگی کردن برای انسان به نوعی مرگ محسوب می‌شود و داشتن تعامل با دیگران یکی از واجبات برای اوست. این ارتباط در بین افراد مختلف با توجه به روحیات و مدل‌های زندگی متفاوت و متغیر است. داشتن رابطه مجازی در بستر‌های مختلف از جمله اینترنت یکی از این گونه بستر‌های ارتباط است؛ ارتباط مجازی اینترنت در قالب چت روم‌ها شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای ارتباطی متنی و تصویری در دستگاه‌های قابل حمل. در این بین ارتباط تصویری در سال‌های اخیر رویکرد ارتباطی خوب و جذابی داشته است. نرم‌افزارهای موبایل یا اپلیکیشن‌ها یکی از ابزارهای جدید ارتباط مجازی و اجتماعی هستند که این روزها کمتر کسی را می‌بینیم که از این ابزارها استفاده نکند. در این بین اپلیکیشن اینستاگرام یکی از این نرم افزارها و شبکه‌های اجتماعی موبایلی (همراه) است که کاربران از طریق به اشتراک گذاشتن تصویر به انتقال محتوا و پیام خود می‌پردازند. در این یادداشت به بررسی برخی از موارد مرتبط با دنیای اینستاگرام و اینستاگرام بازها می‌پردازیم.


متن کامل در ادامه مطلب موجود است.

این مطلب در اینجا منتشر شد. 

انسان به ارتباط زندست

انسان نمی‌تواند تنها باشد و به قولی تنها زندگی کردن برای انسان به نوعی مرگ محسوب می‌شود و داشتن تعامل با دیگران یکی از واجبات برای اوست. این ارتباط در بین افراد مختلف با توجه به روحیات و مدل‌های زندگی متفاوت و متغیر است. داشتن رابطه مجازی در بستر‌های مختلف از جمله اینترنت یکی از این گونه بستر‌های ارتباط است؛ ارتباط مجازی اینترنت در قالب چت روم‌ها شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای ارتباطی متنی و تصویری در دستگاه‌های قابل حمل. در این بین ارتباط تصویری در سال‌های اخیر رویکرد ارتباطی خوب و جذابی داشته است. نرم‌افزارهای موبایل یا اپلیکیشن‌ها یکی از ابزارهای جدید ارتباط مجازی و اجتماعی هستند که این روزها کمتر کسی را می‌بینیم که از این ابزارها استفاده نکند. در این بین اپلیکیشن اینستاگرام یکی از این نرم افزارها و شبکه‌های اجتماعی موبایلی (همراه) است که کاربران از طریق به اشتراک گذاشتن تصویر به انتقال محتوا و پیام خود می‌پردازند. در این یادداشت به بررسی برخی از موارد مرتبط با دنیای اینستاگرام و اینستاگرام بازها می‌پردازیم.

 

کاربری اینستا

نرم افزار اینستاگرام یک نرم افزار اشتراک گذاری عکس است که این روزها طرفداران زیادی دارد،  یکی از خاصیت‌هایی این نرم افزار کاربر پسند است (یوزر فرندلی) برای این که دسترسی به منوهایش آسان است و کاربرد پیچیده ای ندارد. در این نرم افزار شما بعد از نصب می‌توانید دوستان تان را که به نحوی، اعم از دفترچه تلفن گوشی و یا شبکه‌های اجتماعی دیگر به این شبکه متصل‌اند شناسایی کرده و دنبالشان کنید. در این نرم افزار شما می‌توانید کسانی را که دنبال تان می‌کنند فیلتر کنید. شما برای دنبال کردن دیگران هیچ گونه الزام و اجباری ندارید و هیچ پیشنهادی برای دنبال کردن هم دریافت نمی‌کنید. یکی دیگر از قابلیتهای این نرم افزار برای کاربر، محدود کردن کسانی است که می‌خواهد تصویری را با آن‌ها به اشتراک بگذارد.

 توهم عکاس شدن!

این نرم افزار بیشتر در موبایل‌ها قابل استفاده است؛ خود این امر این امکان را به وجود می‌آورد کاربر زمان بیشتری از روز را با نرم افزار سروکار داشته باشد. اینستاگرام به وسیله‌ محدود کردن انتخاب‌ّهای کاربر در فیلتر عکس، این امکان را برای وی به وجود می‌آورد که با صرف زمان اندک، ویرایشی «جذاب» از لحاظ بصری به وجود آورد که نمونه‌ خام آن عکس فاقد چنین جذابیت‌هایی است. مسئله‌ اصلی به دست‌آوردن «جذاب‌ ترین» نتیجه در «کمترین» زمان است و «فرآیند» طی شده تا رسیدن به عکس نهایی اهمیت بسیار اندکی دارد. ممکن است که نتیجه‌ نهایی برای کاربران اهمیت بسیار بیشتری نسبت به فرآیند طی شده داشته باشد اما اثرات مخربی بر نگرش فرد به مقوله‌ عکاسی و به ویژه عکس به مثابه‌ اثر هنری دارد که با وجود آمدن امکان به اشتراک‌گذاری عکس در شبکه‌ اجتماعی «اینستاگرام» از سال ۲۰۱۲ شدت یافته است. در این نرم افزار هر فرد آماتور و بی تخصصی می‌تواند با عکس‌هایی که با موبایل‌های کم کیفیت با شفافیت پایین گرفته شده آثار زیبایی خلق کند و توهم عکاس حرفه ای بودن را در خود تقویت کند.

الان، اینجا

بیراه نیست اگر بگوییم که این روزها هیچ چیزی از اطلاعات شخصی و حریم افراد دیگر حد و مرزی برای خودش ندارد، از خوردنی‌ها و پوشیدنی‌ها گرفته تا پدیده‌های دیگر. این که هر کسی که در شبکه‌های اجتماعی است چه می‌کند کجا می‌رود و به چه چیزی علاقه مند است فورا ظهور و بروزش در این شبکه‌ها وجود دارد. هدف نهایی این کار گزارش دادن زندگی افراد به دوستانشان است و جایگزین خاطرات مشترک خواهد بود. یکی از مواردی که بسیار زیاد در کاربران این نرم افزار مشاهده شده است برونگرایی حاد است، از خرید کردنشان گرفته تا غذایی که می‌خورند و لباس‌هایی که می‌پوشند. یعنی اگر شما به طور خاص دنبال کننده یک شخصیت باشید در حالی که در حقیقت هیچ آشنایی با او نداشته باشید، بر اساس همین تعامل تصویری یک شناخت نسبی و ضمنی درست یا غلط از او در ذهن تان شک خواهد گرفت. این که به چه خوردنی‌هایی علاقه‌مند است، از چه مدل‌هایی برای پوشش اش استفاده می‌کتد در چه برنامه‌هایی شرکت می‌کند و در برخی از موارد حتی می‌دانید سلیقه اش در محیط کار و منزل برای چیدمان چگونه است.  

 خواهش می کنم مرا ببین

داشتن تعاملات اجتماعی به صورت مجازی آسیب‌ها و منافع مختلفی دارد اما یکی از بزرگترین اسیب‌هایی که به طور مشترک در مورد همه این شبکه‌ها وجود داشته و مورد بحث بوده است و بعضا روانشناسان به عنوان یکی از آسیب‌های جدی از آن یاد کرده‌اند، پر کردن خلاء‌های زندگی حقیقی است. این که کاربر بخواهد در قالب چهره مجازی اش که عموم دوستان مجازی از آن بی‌اطلاعند خود را در پس یک چهره مجازی پنهان کند. یکی از خاصیت‌های این شبکه‌های مجازی این است که شناخت افراد صرفا و صرفا از طریق داده‌هایی که خود کاربر می‌دهد اتفاق می‌افتد. در حالی که در عالم واقعیت واکنش‌های شخص در موقعیت‌های مختلف و در دیداریهای حضوری قابل بررسی است و این امر به شناخت وی کمک می‌کند. در اینستا گرام کاربر می‌تواند علائق خود را که به صورت عقده‌های پنهان در خود وجود دارد به عنوان واقعیت نشان دهد و بخواهد که میزان محبوبیتی و مفید بودی که در واقعیت برایش مانند ارزویی دست نیافتنی یا سخت است در این دنیای مجازی و از پشت صفحه الکترونیکی (ال‌سی‌دی موبایل) نشان دهد. او از تصاویر و مکان‌هایی برای نشان دادن خودش استفاده می‌کند که دوست دارد باشد و دیده شود. بسیار مواردی بوده‌اند که بعد از آشنایی مجازی در دیدارهای حقیقی با یک شخصیت کاملا متناقض از شخصیت مجازی مواجه شده‌اند.

همه چیز عادی می شود

یکی از مواردی که متاسفانه در بین شبکه اجتماعی، به خصوص شبکه هایی که قابلیت انتشار تصویر دارند، رواج دارد؛ انتشار تصاویر خانوادگی و بعضا بدون حجاب است. این که خانم ها به بهانه هایی مانند تولد، عروسی و پارتی هایی که برگزار می کنند، تصاویر این مراسم ها را منتشر می کنند. ترویج این نوع از انتشارها به طوری گسترش یافته که قبح و زشتی این جریان از بین رفته است. متاسفانه بخشی از این افراد از روی سادگی با تصور این که دسترسی شان را خصوصی کرده اند باز هم تصاویر خصوصی و خانوادگی شان را منتشر می کنند این در حالی است که که با یک شات ساده می توان تصاویرشان را باز نشر کرد و....

 

تبلیغات غیر مستقیم جنسی

یکی از آفت‌های دیگر این شبکه زیاد شدن تبلیغات در آن است، به طوری که صفحاتی که تعداد دنبال کننده های آن زیاد می شود، با دریافت هزینه تبلیغ دیگر صفخات را انجام می دهند. در این تبلیغات بعضی از موارد نا به هنجار و مروج بی بند و باری دیده می شود. مثلا صفحاتی که فروشنده لباس زیر و لباس های خواب برای بانوان است، در این صفحات ادمین با انتشار تصاویر عریان یا نیمه عریان زنان به تبلیغ لباس های مد نظرش می پردازد. صفحه هایی که تبلیغات آتلیه های عروس است گروه دیگر از این صفحات است. در این صفحات تصاویر بسیار زیاد و بعضا زننده ای از عروس با آرایش کامل و لباس های کاملا عریان وجود دارد.

در این صفحه ها تصاویر نمادینی از تعامل زن و مرد (عروس و داماد) در حالت هایی مانند معاشقه هم دیده می شود. تصور کنید یک مخاطب با توجه به میزان زمان گذاری اش در این شبکه مجازی به کرّات با این دست تصاویر مواجه می شود. تصاویری که در ناخود آگاه ذهن مخاطب اثرگذاری زیادی دارد، این اثرگذاری کار را به جایی می رساند که دیگر قبح و زشتی برایش ندارد. همین عادی شدن زمینه ارتکاب به گناهانی می شود که شاید تا پیش از آن مهاطب هیچ توجهی به آن نداشته است.

بی حد و مرز

کمی بیشتر از چند سال قبل و در هنگام ورود اینترنت به کشور عده‌ای از کارشناسان از نگرانی‌های‌شان برای نداشتن حریم و محدوده برای زندگی خصوصی هشدار داده بودند. حریم و محدوده شخصی کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند، از اطلاعات شناسنامه‌ای و راه‌های ارتباط گرفته تا ریشه‌ها و شناسایی روابط خانوادگی. بیراه نیست اگر بگوییم که شبکه‌های اجتماعی دیگر چیزی به اسم حریم خصوصی را بی‌معنی کرده‌اند. این که در برخی از موارد خود کاربر می‌خواهد اطلاعاتش را فریاد بزند یا این که بر اساس اتفاقی توسط آشنا یا دوستی اطلاعات و رویدادهای زندگی اش بر بستر اینترنت پهن می‌شود همه‌و‌همه تنها یک نتیجه دارد و آن هم نداشتن حریم است. اینکه کاربر اینستا گرام عکس‌های تولد خودش یا دوستی را به طور کاملا آزادانه و بدون پوشش مناسب منتشر کند و یا این که همسری به هر بهانه ای حتی علاقه زیاد تصاویر دو نفرشان را بر بستر اینترنت منتشر کند همه و همه نشانه‌های نداشتن حریم است. این که شما دوستان و آشنایان حقیقی تان را در دنیای مجازی به نحو دیگری می‌بینید و بعد از مدتی به این دیدن‌های متنوع عادت می‌کنید. همه این‌ها باعث می‌شود که دیگر نتوانید حریمی برای شخص مقابل قائل باشید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی